Meld je aan!

Jouw aanmelding wordt anoniem behandeld.

LHB-jongeren Jongvolwassenen die lesbisch, homo of bi zijn voelen zich gemiddeld eenzamer dan andere jongvolwassenen. Dit is opvallend omdat ze niet minder vrienden hebben en gemiddeld net zo vaak een relatie hebben als heteroseksuelen. Waarschijnlijk gaat het niet om de kwantiteit van de contacten, maar om de kwaliteit: iemand kan zich ook eenzaam en alleen voelen als er anderen bij zijn.

Er zijn verschillende verklaringen voor de hogere mate van eenzaamheid. Lesbische, homo- en bi-jongeren die in de kast zitten en met niemand over hun LHB-gevoelens durven te praten, zijn eenzamer dan LHB-jongeren die dat wel doen.  De belangrijkste verklaring voor eenzaamheid onder LHB-jongvolwassenen, is de negatieve houding van jongeren zelf ten aanzien van hun seksuele voorkeur. Jongeren die zelf negatief denken over hun eigen homo- of biseksualiteit zijn eenzamer dan jongeren die dat niet doen.
Bovendien vinden scholieren die lesbisch, homo of bi zijn het moeilijker dan heteroseksuele scholieren om met hun ouders over hun zorgen te praten.
Ook ervaren ze minder steun. Daarnaast kan een verklaring zijn dat LHBT-jongeren minder genderconform zijn.

Dat betekent dat lesbische en bi-meiden gemiddeld meer ‘mannelijk’ gedrag vertonen dan van hen wordt verwacht en homo- en bi-jongens gemiddeld meer ‘vrouwelijk’ gedrag laten zien dan anderen verwachten van jongens. Dit kan al op jonge leeftijd spelen. Daardoor kunnen deze jongeren al op de basisschool het gevoel hebben ‘anders’ te zijn dan de rest. Of transgenderjongeren eenzamer zijn dan andere jongeren is niet bekend: er zijn geen Nederlandse eenzaamheidscijfers onder transgenders uitgesplitst naar leeftijd.

Meld je hieraan of zeg waar je mee zit wij hebben geen oordeel wij helpen iedereen met wederzijds respect. Besef je goed je leven kan zo veel mooier zijn met hulp van ons en blijf er niet mee lopen 24/7 staan wij voor jou klaar.