Waarden en normen

In de klas houdt een leraar een briefje van 20 eurobiljet in de lucht en vraagt: ”wie wil hem hebben?” Natuurlijk heffen alle leerlingen hun hand. Dan kreukt hij het briefje en vraagt: ”wil je het nog steeds?” Weer heffen alle leerlingen hun handen. De leraar gooit het briefje op de grond en begint erop te stampen en vraagt: ”wil je hem nu nog steeds?” En weer heffen alle leerlingen hun handen.

Dan zegt de leraar: ”jullie hebben vandaag een belangrijke les geleerd!
Het maakt niet uit ik met deze 20 euro doe, en toch wil je hem hebben, weetje waarom? Dat komt omdat zijn waarde altijd hetzelfde blijft, wat je er ook mee doet hij blijft altijd 20 euro waard! En zal zijn waarden nooit verliezen!

Je zult in je leven meerdere malen wanhopig zijn en van sommige mensen weggeduwd, vertrappelt of zelfs gehaat worden. En je zult het gevoel hebben dat je niets meer waard bent maar wees er wel van bewust dat het niet uitmaakt welke kwellingen je ervaren moet in het leven, hoeveel mensen je ook kwetsen of wegduwen! Hou de eer aan jezelf en hou van alle mensen, alleen zo zal je nooit je waarden verliezen!

Ook als je geen rijkdom bezit, en niets meer hebt, verlies nooit je eigen waarden!!